Spis mad der mætter mere

  • Mad med lav energitæthed er særligt mættende da det har højt indhold af fibre eller vand (tilføjer volumen men uden at øge energimængden i maden). Denne type mad er svære at spise og skaber “gastric distension” dvs. maden svulmer op i mavesækken som en del af fordøjelsen.
  • Mad med høj energitæthed er tilgængeld let at spise, serveres i mindre portioner, stimulere lysten at spise mere og give lav mæthedsfornemmelse.

Ønsker du at:

  • Tage vægt på: bør du spise mad med høj energitæthed og lav mæthedsfaktor
  • Tabe vægt: bør du spise mad med lavt energitæthed og høj mæthedsfaktor
Fødevare MæthedsfaktorVurdering
Kartofler, kogte 323Meget høj
Fisk 225 Meget høj
Havregrød209 Meget høj
Appelsiner202 Meget høj
Æbler197Høj
Fuldkornspasta 188Høj
Oksekød 176Høj
Rugbrød154Høj
Popcorn154Høj
Æg 150Høj
Ost 146Almindelig
Hvide ris 138Almindelig
Linser133Almindelig
Brune ris 132Almindelig
Bananer118Almindelig
Hvidt brød 100Lav
Is96Lav
Chips91Lav
Yougurt 88Lav